woensdag 5 december 2012

Marliens alternatief voor kerststol

Ooit, lang geleden, toen ik net het ouderlijk nest was ontvlogen, fabriceerde ik, in de oude oven in het piepkleine keukentje van een kamerverhuurbedrijf, mijn eerste kerstbrood gevuld met alles wat ik maar verzinnen kon.
Na een paar jaar raakte mijn pasbegonnen traditie al weer in de vergetelheid, omdat ik verhuisde naar een kamer zonder oven.
Toen ik een paar jaar geleden naar Brabant verhuisde vond ik het een mooie gelegenheid om weer eens aan het broodbakken te gaan.
En misschien doe ik het dit jaar wel weer, want die witte meelballen die je in de winkel koopt vullen je maag voor geen meter.

Ingrediënten:
broodmix voor bruinbrood
1 zakje elitehaver
2 doosjes bigareaux (geconfijte kersen) groen en rood
1 pakje amandelspijs
en een beetje boter

Bereidingswijze:
Men bereide het brood volgens de aanwijzingen op de verpakking
Maar voordat men het deeg in de vorm stort, mengt men eerst de elite haver en de bigareaux er goed door.
Doe dan de helft van het deegmengsel in de vorm
Kneed de spijs tot een worstje dat iets korter is dan de vorm en leg dit over de lengte op de deeglaag.
voeg dan de rest van het deegmengsel toe en strijk het glad.
En maak het brood verder af volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten