zondag 17 november 2013

Popcorn

De afgelopen tijd ben ik aan het experimenteren geweest met popcorn.
Wat is er nou moeilijk aan popcorn zul je zeggen.
Nou dat valt nog best tegen.
De eerste keren maakte ik het met olijfolie, niets mis mee, maar ook niet juichend.
En de pan moest ik erna uitschuren want die olijfolie wordt een soort lijm.
Echte boter was het ook al niet, de smaak was goed, als het lukte tenminste want boter brand erg snel aan.
Uiteindelijk kwam ik uit op Zeeuws Meisje.
Dat is een beetje zout en geeft de popcorn een lekkere smaak.
Maar ik wilde ook zoet kunnen maken.
Heel internet afgezocht maar kreeg niet duidelijk hoe.
Dus maar proberen.
Poedersuiker erover is ronduit vies.
Gewone suiker blijft niet zitten.
Dus deed ik de suiker bij de boter en de mais in de pan.
Gevolg: de eerste die poften waren prachtig gecaramelliseerd, maar de rest werd pikzwart.
Vandaag had ik eindelijk door hoe ik de perfecte zoete popcorn krijg en hier is mijn recept:

Benodigdheden:
Pannetje met deksel
Een klont Zeeuws Meisje Margarine
Een handje droge mais.
Een volle eetlepel rietsuiker.

Bereidingswijze:
Doe de margarine in de pan en laat het smelten
Doe de mais erbij.
Deksel erop.
Af en toe schudden.
En als het bijna uitgepoft is zet je het vuur laag.
Doe het deksel op een kier en gooit er snel de suiker erbij.
Deksel erop.
Goed schudden.
Nog heel even op een middelmatig vuur.
(blijf schudden)
En dan gauw uit de pan in een bakje gooien.

Snoep lekker

Geen opmerkingen:

Een reactie posten