zaterdag 11 juli 2015

De sigarenfabriek van overgrootvader Luttik te Haarlem

Mijn moeder vertelde er vroeger wel eens over.
Mijn overgrootvader had een sigarenfabriek in Haarlem.
In haar verhaal was het een grote fabriek met veel personeel.
In werkelijkheid waarschijnlijk een stuk kleiner gezien de grootte van het pand dat nog steeds op de Lange Heerenvest 20 in Haarlem staat, al worden er al bijna een eeuw geen sigaren meer gemaakt.
In die tijd werd er wel veel met thuiswerkers gewerkt.
Dus hoeveel mensen er echt voor overgrootvader Jaap gewerkt hebben zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Sinds ik internet heb zocht ik wel eens naar die fabriek, maar ik kon er nooit iets over vinden.
Tot ik een paar weken geleden op dit blog terecht kwam: http://tabakvaria.blogspot.nl/
Er stond niets op over de fabriek van mijn overgrootvader, maar ik was zo brutaal om de schrijver van dit blog te mailen of hij misschien meer wist.
Tot mijn verbazing nam de schrijver van het blog alle de tijd om voor mij op zoek te gaan en ik kreeg een leuk verslag met krantenknipsels toegestuurd.
Ik ben hem daar zeer erkentelijk voor.

J.Luttik komt voor in het adresboek van 1891 als sigarenmaker, wonende Korte Margarethastraat 10.
In 1898 staat hij als sigarenmaker vermeld op het adres Nieuwe Kruisstraat 7.
In 1907 als sigarenmaker op het adres Heerensingel 20
En in 1910 heeft hij een sigarenfabriek op de Lange Heerenvest 20 en zoekt een flinke jongen.


 Tussen 1911 en 1917 Vraagt Luttik regelmatig personeel voor de fabriek.




 


Uit het krantenarchief kunnen we opmaken dat J.Luttik een sigarenfabriekje heeft gehad tussen omstreeks 1910 tot ongeveer 1919.Voor hij de fabriek begon was hij al vanaf 1891 sigarenmaker, en woonde de volgende jaren op verschillende adressen .

Bronnen:
www.delpher.nl
www.noord-hollandsarchief.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten