dinsdag 1 augustus 2017

Breirol 0001-0005

Ik kwam ze de laatste tijd opeens overal op internet tegen.
Pronkrollen, waarop allemogelijke, naai-, borduur- en stoptechnieken verwerkt werden.
Zo maakte meisjes een prachtig naslagwerk.
En ik vroeg me af of dit ook gedaan werd met breien.
In eerste instantie kon ik er weinig over vinden, dus besloot ik om er gewoon zelf één te gaan maken.
Eenmaal begonnen kwam ik het blog van Annelein tegen, die verslaafd is aan het maken van breirollen.
Daar is een schat aan informatie te vinden.


Maar ik ga mijn eigen kleurrijke versie maken op mijn eigen manier.
En zal hiervan natuurlijk verslag doen op mijn blog, mét patroonbeschijving voor wie mee wil breien.

Ik brei mijn rol met pen 3½ over 50 steken, waarbij ik de eerste en laatste 5 steken in ribbels brei om een mooie afwerking te hebben en het helpt tegen omkrullen.
De eerste steek brei ik niet mee, maar haal hem af om een mooiere strakke rand te krijgen.



Brei 10cm ribbelsteek = alle pennen recht.



Wissel van kleur en brei 10 cm tricotsteek:
Heen: 1 steek afhalen 49 steken recht.
Terug: 1 steek afhalen, 4 steken recht, 40 steken averecht, 5 steken recht.



Wissel van kleur.
En brei voor een mooie overgang 1 pen recht.
Brie verder de averechtse tricotsteek.
Terug: 1st afhalen, 49st recht.
Heen: 1st afh, 4st recht, 40st averecht, 5st recht.
Eindig na 10cm met een teruggaande pen.



Wissel van kleur.
Brei 10cm verdraaide tricotsteek.
Hierbij steek je in de achterkant van de steek.
Heen: 1st afh, 4st r, 40st verdr trst, 5st r.
Terug: 1st afh, 4st r, 40st av, 5st r.



Wissel van kleur.
Brei 10cm verdraaide ribbelsteek
Dit is dezelfde steek als de voorgaande maar dan ook in te teruggaande pen.
Heen: 1st afh, 4 st r, 40st verdr r, 5st r.
Terug: idem.




2 opmerkingen:

  1. Een super idee ,een breirol! Echt iets voor jou, met je breiervaring! Succes!

    BeantwoordenVerwijderen